دانستنی ها

مراحل سیم کشی آیفون صوتی چیست؟

سیم کشی اجزای مختلف آیفون صوتی

سیم کشی اجزای مختلف آیفون صوتی

آیفون صوتی اولین ایده جذاب ورود درب های حیاط به دنیای الکترونیک بود. با بزرگتر شدن خانه و فاصله اتاق نشیمن با درب حیاط ایده اختراع آیفون به ذهن مخترع آن رسید، چرا که ممکن است کسی بیاید در بزند و بخاطر فاصله زیاد اتاق از در اهالی خانه صدای درب را نشنوند. نصب آیفون کار آسانی است اما فردی که اینکار را انجام می دهد، باید آشنایی کامل با حیطه برق ساختمان داشته باشد و نحوه نصب آیفون را به خوبی بداند. نصب آیفون صوتی دارای مراحل مختلفی است که در ادامه هر یک را بررسی می کنیم. آیفون های صوتی در دو مدل قدیمی و جدید در بازار وجود دارند و پس از معرفی به شما نحوه نصب آن ها را آموزش می دهیم. برای مطالعه مطلب در خصوص تعمیر آیفون صوتی مقاله:   تعمیر آیفون صوتی قدیمی یا جدید تمام برندها (سوزوکی و …)  به این مطلب مراجعه نمایید که در آن به تفصیل در خصوص تعمیر آیفون صوتی پرداختیم.

 

سیم کشی آیفون صوتی

 

سیم کشی آیفون صوتی قدیمی

آیفون های صوتی قدیمی از ۶ عدد سیم ارتباطی تشکیل شده اند، که با اعداد ۱ تا ۶ و یا حروف انگلیسی A تا F  نام گذاری شده اند. هر یک از اعداد یا حروف وظیفه خاصی را در پنل انجام می دهند. در ادامه به صورت کامل نحوه نصب آیفون های ۶ سیم را توضیح داده ایم.

سیم کشی آیفون صوتی جدید

سیم کشی آیفون صوتی جدید بسیار کم هزینه تر و راحت تر از آیفون صوتی قدیمی است، چرا که تعداد سیم های این آیفون ها از ۶ به ۴ کاهش پیدا کرده است. البته نام گذاری ها همچنان با حروف انگلیسی صورت می گیرد. در ادامه به معرفی و نصب اجزای مختلف آیفون و نحوه راه اندازی هر یک می پردازیم.

سیم کشی اجزای مختلف آیفون صوتی

سیم کشی آیفون صوتی قدیمی و جدید

سیم کشی منبع تغذیه

سیم کشی اصلی ترین بخش نصب یک آیفون است. برای سیم کشی منبع تغذیه یا ترانس تغذیه باید مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا یک سیم افشان را به ترمینالf در پشت گوشی متصل کرده و به پایه A1 قفل بازکن وارد کنید، سپس سیم خروجی را از پایهA2  قفل بازکن به ترمینال۱۲ ترانس متصل نمایید.
  • ترمینال L و N منبع تغذیه را با استفاده از سیم کشی ساختمان  به جریان ۲۲۰ ولت(AC) شهری متصل نمایید.

سیم کشی پشت پنل

سیم کشی پشت پنل آیفون قدیمی با آیفون جدید کمی متفاوت است. روش اتصال سه سیم ابتداییA،B و C در هر دو آیفون مانند یکدیگر است. هر کدام از این پایانه ها از پنل به هم نوع خودش در گوشی متصل می شود. در ادامه روش اتصال پنل ۶ سیم به گوشی ۴ سیم و بالعکس را به شما توضیح می دهیم:

آموزش نصب پنل ۴ سیم به گوشی ۶ سیم

در این بخش نحوه نصب یک پنل ۴ سیم را به یک گوشی ۶ سیم توضیح می دهیم که به صورت زیر است.

  • ابتدا طبق روال پیچ هایA تا C را به هم متصل می کنیم.
  • پیچ D را به زنگ متصل کنید.
  • در آیفون های جدید برای اینکه آیفون عمل کند باید سیمC با  B روی گوشی بهم اتصال کند، اما در نوع قدیمی بایدE  و F با هم اتصالی پیدا می کردند. با استفاده از دو تیکه سیم B را بهF  و C را به E متصل کنید.
  • دو تا پیچ به نام های D1 و D2 بر روی پنل وجود دارد آن ها را به زنگ متصل کنید.
  • یک پیچ ۱۲ ولت هم وجود دارد که باید آن را به منبع تغذیه متصل نمایید.

آموزش نصب پنل ۶ سیم به گوشی ۴ سیم

روش اتصال این هم مانند قبلی است اما کمی متفاوت تر است چون شرایط بر عکس می باشد. جهت اتصال پنل به گوشی به صورت زیر عمل می کنیم:

  • از A تا C را به هم متصل کنید. سپس سیمD را به زنگ متصل نمایید.
  • یک ۱۲-و ۱۲+ بر روی پنل وجود دارد که باید به ترانس متصل کنید

سیم کشی درب بازکن

سیم کشی آیفون صوتی ۶ سیم به گوشی ۴ سیم را در قسمت قبلی توضیح دادیم. نحوه سیم کشی درب باز کن در این مدل به صورت زیر است.

دو عدد پایهV ac12 بر روی ترانس وجود دارد. یک رشته را به گوشی و رشته دیگر را به درب بازکن متصل نمایید، سپس یک رشته دیگر را هم از درب بازکن به گوشی متصل کنید. برای اتصال این دو سیم به گوشی باید گوشی را باز کنید، دو رشته سیمی را که در پشت آن وجود دارد قطع کنید و به این سیم ها متصل نمایید.

سیم کشی گوشی صوتی

سیم کشی آیفون صوتی هم در مدل قدیمی و هم در مدل جدید دارای مشترکات بسیاری است. یکی از مشترکات تمامی آیفون ها سیم کشی از گوشی به پنل و زنگ می باشد. تنها تفاوتهای جزئی مابین مدل قدیمی و جدید وجود دارد. رشته های سیم گوشی با حروف انگلیسیA  تا   D یا اعداد ۱ تا ۴ شماره گذاری می شود. از A تا C پنل را به گوشی متصل می کنیم،  D ها  را به درب بازکن و زنگ متصل می نماییم.

 

سیم کشی اجزای مختلف آیفون صوتی

مراحل نصب آیفون صوتی

 

نقشه سیم کشی آیفون صوتی

نقشه سیم کشی تمامی آیفون های صوتی با یکدیگر متفاوت است.  نمی توان یک نقشه مشترک را برای همه آیفون های صوتی ترسیم نمود. برخی از آیفون ها ۴ سیم و برخی دیگر ۶ سیم می باشند. شما باید با توجه به برند و نوع آیفون به نصب و راه اندازی آن اقدام کنید.

مدار سیم کشی آیفون صوتی

مدار سیم کشی آیفون صوتی شامل سیم های ارتباطی بین پنل داخلی و خارجی و قفل درب بازکن و منبع تغذیه می باشد. همانطور که در بخش های قبلی بیان شد هر یک از سیم ها به نام های انگلیسی A تاD  نام گذاری می شوند. هر کدام از سیم ها وظیفه خاصی را بر عهده دارد.

برآورد هزینه نسبی

قطعا هزینه نصب آیفون صوتی نسبت به آیفون تصویری کمتر است. آیفون های صوتی در مدل های مختلفی تولید می شوند. تعداد طبقات، قدیمی یا جدید بودن آیفون بر میزان هزینه آن موثر است. در ادامه برخی از عوامل اصلی موثر بر هزینه نصب آیفون را بررسی می کنیم:

تعداد واحدها

قطعا هزینه نصب و سیم کشی آیفون برای یک مجموعه چند واحده با تک واحده متفاوت است. هرقدر تعداد واحدها بیشتر، هزینه نصب نیز بیشتر خواهد بود.

سن ساختمان

سن ساختمان یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه نصب آیفون می باشد. ساختمان های قدیمی سیم کشی لازم را برای نصب ندارند و نیاز است که مجدد سیم کشی شوند. در مواقعی هم امکان سیم کشی وجود ندارد، باید از روکار یا داکت کشی استفاده شود که خود اینها هم مستلزم صرف هزینه اضافه می باشد.

مدل و برند

برندهای مختلف داخلی و خارجی بسیاری در بازار ایران مشغول فعالیت هستند. قطعا نوع برند و نحوه نصب آیفون هر کدام جداگانه در هزینه نصب آیفون تاثیرگذار هستند.

عوامل موثر بر قیمت نصب آیفون

 

نتیجه گیری

امروزه آیفون جزئی از سیم کشی ساختمان ها را تشکیل می دهد. به دلیل مسائل امنیتی و خانوادگی که در جامعه امروزی وجود دارد، وجود یک آیفون برای هر ساختمانی ضروری می باشد. سعی کنید برای نصب آیفون از یک نصاب حرفه ای استفاده کنید، همچنین اگر خودتان قصد نصب آیفون را دارید حتما قبل از خرید بودجه خود را در نظر بگیرید. مدلی را خریداری کنید که از کارکرد درست آن مطمئن هستید و اگر خودتان قصد نصب آیفون را دارید، حتما مطالبی را که آموزشی دادیم با دقت اجرا کنید.

جهت نصب و تعمیرات و خرید انواع آیفون های صوتی و تصویری با نمایندگی رسمی آیفون سوزوکی ژاپن در ایران با شماره های زیر تماس حاصل نمایید: 

 

شماره تلفن خدمات پس از فروش: ۷۸۴۴۶-۰۲۱

پاسخگویی فنی: ۰۹۱۲۶۳۸۴۴۲۰

تلفن تماس واحد فروش:       ۴ الی  ۷۶۲۱۰۰۰۱-۰۲۱

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *