دانستنی ها

چرا صدای آیفون تصویری ضعیف است؟

چرا آیفون تصویری سوت میکشد و تعمیر آیفون تصویری

رفت و برگشت پیدا کردن صدا یکی از شایع ترین مشکلات در آیفون تصویری است. در واقع در این مشکل صدا از گوشی مانیتور یا پنل پخش نمی شود. ضعیف بودن صدا ممکن است از ابتدای نصب دربازکن تصویری وجود داشته یا به مرور زمان ایجاد شده باشد. از این رو تعیین زمان بروز مشکل مهم و اساسی است. با این حال تشخیص سریع نوع مشکل به تعمیر آیفون تصویری سرعت می بخشد. در ادامه به مشکلات احتمالی و راه حل های مرتفع کردن آن اشاره خواهد شد.

 

 

تعمیر آیفون تصویری

تعمیر آیفون تصویری

عدم مقایسه آیفون تصویری با صوتی

قبل از پرداختن به مبحث تعمیر آیفون تصویری لازم است به این نکته دقت شود که نباید آیفون تصویری را با صوتی مقایسه کرد. کسانی که آیفون صوتی خود را به تازگی به آیفون تصویری تغییر داده اند بدون شک در همان لحظات اول از کم بودن صدای بلندگوی پنل، احساس نارضایتی خواهند کرد. صدای آیفون تصویری بسیار  کم است و  این امر در خانه های پر رفت و آمد بسیار آزار دهنده خواهد بود زیرا برای شنیدن صدا باید به پنل بسیار نزدیک شد. باید پذیرفت که آیفون صوتی تنها وظیفه ی انتقال صدا از واحد به دم در و یا بالعکس را برعهده دارد. اما در نقطه مقابل آیفون تصویری باید در کنار انتقال صدا، انتقال تصویر را نیز انجام دهد. به همین دلیل طبیعی است که کیفیت صدای آن پایین باشد.

 

کم یا ضعیف بودن پخش صدا از پنل

گاهی افراد به دلیل صدای ضعیف پنل واحد خود یا کل واحدهای ساختمان به فکر تعمیر آیفون تصویری می افتند. بدون شک این مشکل کلافه کننده است و باید سریع آن را مرتفع کرد. برای برطرف کردن این مشکل لازم است احتمالات زیر در نظر گرفته شود و مورد بررسی قرار گیرد.

 

۱-بروز مشکل یا تنظیم نبودن پتانسیومتر صدای خروجی پنل

اگر کم بودن صدای آیفون تصویری از ابتدای نصب بوده و برای همه واحدها یکسان است می توان مشکل را در تنظیم نبودن پتانسیومتر جستجو کرد. در بسیاری از آیفون های تصویری، همچون برندهای الکتروپیک و سیماران، پتانسیومتری برای تنظیم صدا در نظر گرفته شده است. در حالت پیش فرض صدای آیفون تصویری در حد میانه  تنظیم شده است که احتمالا مناسب فضای پر سر و صدا نیست. از این رو در هنگام نصب یا بعد از آن، انجام برخی تنظیمات می تواند منجر به برطرف شدن این مشکل شود. به منظور اعمال این تنظیمات لازم است پنل از روی دیوار خارج شود و با کمک پیچ گوشتی، پتانسیومتر اسپیکر به سمت راست چرخانده شود. اگر بعد از انجام این تنظیمات، از پنل صدای سوت پخش شد باید اندکی صدای پتانسیومتر را کم کنید.

 

 

تعمیرات آیفون تصویری

آیفون تصویری

 

 

۲- خراب شدن گوشی مانیتور آیفون تصویری

روش تعمیر آیفون تصویری در زمانی که به صورت یکدفعه ای فقط صدای خروجی پنل خانه شما کم می شود، متفاوت خواهد بود. در واقع این مشکل اخیرا نمود پیدا کرده و قبلا اثری از آن نبوده است. در بسیاری از آیفون های تصویری خرابی میکروفن مانیتور واقع در واحد، موجب ضعیف شدن صدا می شود. دلایل متفاوتی می تواند برای این مشکل وجود داشته باشد که افتادن گوشی از دست، اصلی ترین آن است. از دیگر دلایل این مشکل می توان به فرسودگی گوشی نیز اشاره کرد.

به منظور برطرف کردن این مشکل آیفون تصویری، باید ابتدا گوشی را باز کرده و بخشی که روبروی دهان قرار دارد را بررسی کرد. گاهی اوقات افتادن گوشی از دست منجر به جدا شدن بخش های این قسمت از یکدیگر می شود. در برخی از اوقات نیز ممکن است خاک، ورودی را مسدود کرده باشد. اگر مشکل با اعمال موارد ذکر شده مرتفع نشد باید میکروفن تعویض شود.

 

۳- سیم کشی ضعیف یا اشتباه بودن سربندی

اگر از همان ابتدای نصب آیفون تصویری ، تمامی واحدها یا برخی از آنها از صدای ضعیف آیفون تصویری خود در عذابند لازم است که سیم کشی یا سربندی آن مورد بررسی قرار گیرد.  افت کیفیت صدا برای کسانی که آیفون صوتی خود را بدون تغییر در سیم کشی به تصویری تبدیل  کرده اند طبیعی است. بدون شک سیم های نازک آیفون صوتی نمی توانند جوابگوی نیاز آیفون تصویری باشد. همین امر موجب افت کیفیت صدا و تصویر می شود. در برخی مواقع نیز تصویر با نویز یا به شکل سیاه و سفید ارسال می شود.

گاهی ممکن است بعد از تغییر سیم کشی آیفون تصویری، همچنان صدای ضعیف موجب نارضایتی ساکنین شده باشد. دلیل این امر به سربندی غیر حرفه ای نصاب برمی گردد. به طور مثال در سربندی غیر حرفه ای، نصاب سیم ها را در واحد برش می زند و مجددا سربندی می کند. این در حالی است که او می تواند سیم ها را به صورت یک تکه انتقال دهد و سیم های هر واحد را به صورت جداگانه قطع کند.

 

 

مشکلات تعمیراتی آیفون تصویری

تعمیر آیفون تصویری

 

 

با این وجود برای تعمیر آیفون تصویری باید در صورت قدیمی بودن سیم کشی، سیم ها را با کابل فویلدار ۰.۶ تعویض کرد. اگر کابل ها جدید و فاقد مشکل هستند باید به سراغ یک نصاب حرفه ای رفت تا سربندی را بررسی و اصلاح کند. استفاده از لحیم و وارنیش برای اتصال سیم ها می تواند منجر به مرتفع شدن این مشکل شود.

 

 

۴- خرابی میکروفن یا آمپلی آیفون تصویری

اگر صدای آیفون تصویری برای تمامی واحد ها کم است و این مشکل اخیرا به وجود آمده است باید مشکل را در میکروفن یا آمپلی جستجو کرد. آیفون تصویری نیز مانند سایر لوازم برقی دچار فرسودگی و استهلاک می شود. کم شدن تدریجی صدا تا آزار دهنده شدن آن خود نشان دهنده خرابی و فرسودگی قطعات است. برای برطرف کردن این مشکل در اولین قدم به سراغ پتانسیومتر بلندگو بروید. اگر صدا زیاد نشد باید بلندگو را تعویض کنید. اگر با اعمال این تعمیرات همچنان مشکل پابرجا بود باید به سراغ تقویت کننده و تامین کننده تغذیه بلندگو رفت. در این صورت باید قطعات ذکر شده تعویض شوند. گاهی اوقات نیز زنگ زدگی یا خرابی پنل این مشکل را به وجود آورده است. با تعویض پنل می توان مشکل را برطرف و از خدمات گارانتی آن بهره مند شد.

 

 

۵- ضعیف بودن برند آیفون تصویری

تعمیر آیفون تصویری حتما نباید به دلیل خراب شدن قطعات باشد گاهی کیفیت پایین برند مشکل ساز می شود. ضعف برند آیفون تصویری موجب می شود که صدا از همان ابتدا برای تمام واحدها کم باشد. در بازار می توان برندهای مختلفی از آیفون تصویری مشاهده کرد که برخی از آنها ناشناخته و بدون نام هستند. این دسته از آیفون ها از هیچ استانداردی تبعیت نکرده اند و در ساخت آنها از قطعات ضعیف استفاده شده است. همین امر موجب کاهش قیمت آنها و جلب نظر مصرف کننده می شود. تنها راه حلی که برای این مشکل وجود دارد تعویض آیفون است.

 

 

ضعیف بودن صدای گوشی آیفون تصویری

تعمیر آیفون تصویری می تواند به دلیل ضعیف بودن صدای گوشی باشد. در این صورت وقتی فرد از داخل واحد با بیرون صحبت می کند، ضعیف بودن صدا او را به ستوه می آورد. برای برطرف کردن این مشکل باید گزینه های زیر را مورد بررسی قرار داد.

 

 

تعمیر و عیب یابی آیفون تصویری-min

آیفون تصویری

 

 

۱- تنظیم نبودن پتانسیومتر صدای میکروفن

اگر صدای دریافتی از پنل آیفون تصویری از ابتدا برای تمامی واحد ها کم بوده است باید تنظیمات پتانسیومتر مورد بررسی قرار گیرد. همانگونه که گفته شد برخی از پنل های آیفون تصویری مجهز به پتانسیومتر تنظیم صدا هستند. این بخش همواره در حد میانه تنظیم شده است و می توان تنظیمات آن را تغییر داد. برای اعمال این تنظیمات باید پنل از دیوار جدا و با پیچ گوشتی پتانسیومتر را تنظیم کرد. دقت کنید که برای افزایش صدا پتانسیومتر باید به سمت راست چرخانده شود. در صورت شنیده شدن صدای سوت لازم است که صدای پنل کم شود.

 

۲– بروز خرابی یا قطعی در سیم دهنی متصل به مانیتور آیفون تصویری

اگر تنها برای واحد شما صدای ورودی آیفون تصویری دچار قطع و وصل شدن مکرر، قطعی کامل و یا صدای خرخر شده است، لازم است که اتصال سیم دهنی گوشی به مانیتور مورد بررسی قرار گیرد. احتمال خراب شدن سیم اتصال گوشی به مانیتور یا فیش اتصال آن به دو طرف وجود دارد. با جایگزین کردن این سیم با سیمی جدید می توان مشکل را مرتفع کرد.

 

 

تعمیر تخصصی آیفون تصویری

تعمیر آیفون تصویری و صوتی

 

۳- خراب شدن دهنی مانیتور

کاهش یکدفعه ای صدای آیفون تصویری واحد شما، ممکن است نشان دهنده خراب شدن دهنی مانیتور باشد. در برخی از مواقع صدای مانیتور ضعیف است و گاهی خود به خود کم و زیاد می شود. علت این امر آسیب دیدگی بلندگو به علت افتادن از دست است. همچنین استهلاک و فرسودگی آن نیز می تواند منجر به بروز این مشکل شود.

برای تعمیر آیفون تصویری کافیست گوشی را باز کنید و بخشی که بر روی گوش قرار می گیرد را بررسی کنید. اگر بخش مذکور جدا شده یا دچار خاک گرفتگی شده است باید این مشکلات برطرف شوند. اگر  بعد  از این اقدامات مشکل برطرف نشد، باید بلندگوی آن بخش تعویض شود.

 

 

۴- موارد ۳، ۴ و ۵ بخش کم یا ضعیف بودن پخش صدا از پنل

در موارد ۳، ۴ و ۵ بخش قبلی علت های ضعف صدا مورد بررسی قرار گرفت و برای حل آنها راه حل هایی ارائه شد. از اطلاعات ارائه شده در آن بخش می توان برای برطرف کردن مشکل ضعیف بودن صدای گوشی آیفون تصویری استفاده کرد.

 

 

جهت نصب، تعمیرات و خرید انواع آیفون های صوتی و تصویری با شرکت پارسیان تصویر فدک نمایندگی رسمی آیفون سوزوکی ژاپن در ایران با شماره های زیر تماس حاصل نمایید: 

شماره تلفن خدمات پس از فروش: ۷۸۴۴۶-۰۲۱

پاسخگویی فنی: ۰۹۱۲۶۳۸۴۴۲۰

تلفن تماس واحد فروش:       ۴ الی  ۷۶۲۱۰۰۰۱-۰۲۱

 

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *